جديد

آخر الأخبار

جديد
البرد
جاري التحميل ...
البرد

كاربابكس لعلاج نوبات الصرع وإلتهاب الأعصاب carbapex



نقدم لزوارنا الكرام زوار موقع صيدلية دوت كوم نشرة علاج كاربابكس  مترجمة من خلال موقعكم صيدلية دوت كوم  ونقدم لكم اهم ما جاء فى النشرة الداخلية نشرة كاربابكس 
اهم عناوين نشرة كاربابكس
  1. ما هو كاربابكس 
  2. التركيب
  3. الاستخدامات 
  4. تحذير هام لكاربابكس
  5. الاعراض الجانبية 
  6. دواعى الاستعمال لكاربابكس :
  7. الجرعة وطريقة العلاج
  8. الحمل والرضاعة مع كاربابكس
ما هو كاربابكس؟ 
يستخدم كاربابكس بشكل منفرد أو بالاشتراك مع غيرة من الأدوية للسيطرة على أنواع معينة من نوبات التشنج ( الصرع ) لدى المرضى المصابين بداء الصرع . و أيضا يوصف هذا الدواء لعلاج التهاب العصب الثالث (شرط أن يسبب ألم العصب الوجهي).

يستخدم كاربابكس  فى حالات الأكتئاب ثنائى القطب ، وهو مرض يسبب نوبات من الاكتئاب، ونوبات من الهوس، تفصلهما فترة من المزاج الطبيعى .

كاربابكس عقار ينتمى الى فئة من العقاقير تسمى ( مضادات الصرع أو مضادات التشنج ) ، .و يعمل عن طريق خفض النشاط الكهربائي الغير طبيعي في الدماغ.
أرشادات الأستعمال

مم يتركب كاربابكس؟ 
المادة الفعالة :
كاربامازيبين 
يستقر حالة المعطل من قنوات الصوديوم ، مما يجعل الخلايا العصبية أقل توهجا
قد يقلل من نشاط النواة البطنية في المهاد أو يقلل من انتقال المشبكية أو جمع التحفيز الزمني المؤدي إلى إفرازات الخلايا العصبية.

يعتبر الكاربامازيبين عامل مضاد لحدوث نوبات الصرع ويستعمل فى حالات النوبات الكبري  و الصغري، كما يكون له 
تأثير فعال فى حالات حالات التهابات العصب الدماغى الثالث 


فيم يستخدم كاربابكس؟ :
يستخدمCarbapex CR tablet في العلاج والسيطرة والوقاية، وتحسين الأمراض والظروف والأعراض التالية:
اضطراب ثنائي القطب ,صرع , التهاب العصب الثالث
تحذير هام لكاربابكس :
قد يسبب كاربابكس CARBAPEX فى حالة من الطفح الجلدي الخطير ، و هذا الطفح الجلدي يمكن أن يكون حالة خطيرة ، و تستدعى التوقف عن العلاج ، و قد تحتاج إلى المعالجة في مستشفى أو تسبب إعاقة دائمة أو وفاة. و المرضى من أصول أسيوية أكثر عرضة لهذة الحالة الخطيرة . و عليك أن تخبر طبيبك إذا كان لديك فى أي وقت مضى حالة طفح جلدي بعد تناول كاربابكس CARBAPEX أو أي أدوية أخرى لعلاج الصرع أو إذا كان لديك حساسية من أي أدوية لعلاج الصرع.
الطبيب سوف يبدأ العلاج بجرعة منخفضة من كاربابكس CARBAPEX ، ثم يزيد الجرعة تدريجيا . و يجب أن يتم زيادة الجرعة ببطء و على مدى زمنى محدد ، معدل زيادة الجرعة ، يجب أن يكون مرة واحدة كل 1-2 أسبوع .
قد يكون المريض أكثر عرضة لحدوث هذا الطفح الجلدى ، أذا تناول جرعة ابتدائية مرتفعة ، أو كان معدل الزيادة فى الجرعة سريع .

ما  الاعراض الجانبية لكارابكس؟ :
من المحتمل ان تظهر بعضالاثاؤ الجانبية التي قد تطرأ من مكونات Carbapex CR tablet. هذه ليست قائمة شاملة. هذه الآثار الجانبية محتملة، ولكن قد لا تحدث دائما. قد يكون بعض من الآثار الجانبية نادرة ولكنها خطيرة. استشر طبيبك إذا لاحظت أي من الآثار الجانبية التالية، لا سيما إذا كانت لا تزول.
فقر الدم اللاتنسجي , نخاع العظام والاكتئاب  قلة الصفيحات دوخة نعاس عدم الثبات  غثيان قيء  فشل القلب  الاحتقانياستسقاء

إذا لاحظت آثار جانبية أخرى غير المذكورة اعلاه، اتصل بطبيبك للحصول على المشورة الطبية. تستطيع أيضا الإبلاغ عن الآثار الجانبية للهيئة العامة للغذاء والدواء المحلية لديك.


دواعى الاستعمال لكاربابكس :

  • كاربابكس تؤخذ عن طريق الفم ، مع او بدون الطعام .
  • من المنصوح بة تناول كاربابكس  فى نفس التوقيت من اليوم .
  • فى العادة ما يتم وصف جرعة منخفضة فى بداية الأستعمال ، ثم تزيد الجرعة تدريجيا حتى تصل الى الجرعة المناسبة للحالة .
  • لا يجب تناول جرعات اكبر أو تناولها لفترات اطول من التى وصفها الطبيب المعالج .
  • كاربابكس قد يستغرق عدة أسابيع أو أكثر قبل أن يشعر المريض بالاستفادة الكاملة منة .
  • يجب أن تعرف أن كاربابكس قد يجعلك تشعر بالنعاس أو بالدوار،و قد يبطىء من سرعة ردود أفعالك و قد يؤدى الى فقدان التناسق العصبى العضلى ، و لذلك عليك تجنب قيادة السيارة أو تشغيل الآلات حتى تعرف كيف يؤثر كاربابكس عليك، و تتأكد من أنه آمن بالنسبة لك أن تبدأ فى ممارسة هذه الأنشطة.
  • تناول المشروبات الكحولية يزيد من النعاس و الدوار الذى يسببة كاربابكس  .
  • يجب مواصلة أستخدام كاربابكس حتى لو كنت تشعر بتحسن او بأختفاء الاعراض او النوبات .
  • لا يجب التوقف عن تناول كاربابكس دون التحدث مع طبيبك،فالتوقف عن التناول بشكل مفاجىء قد يؤدى الى اعراض الانسحاب، بما في ذلك صعوبة في النوم أو البقاء نائما، والغثيان، والإسهال، الصداع، أو التشنجات.
  • فى العادة ما يقوم الطبيب بأيقاف كاربابكس بشكل تدريجى.



الجرعة وطريقة العلاج

علاج الصرع

 السن من 6 – 12 سنة
يبدأ العلاج بجرعة 100 مجم مرتين يوميا، و يتم زيادة الجرعة اليومية لمقدار 100 مجم على فترات أسبوعية على أن تكون مقسمه إلى جرعات متساوية ثلاث أو أربع مرات فى اليوم و تكون الجرعة القصوى 1000 مجم كل 24 ساعة .
السن أكئر من 12 سنة 
يبدأ العلاج بجرعه 200 مجم مرتين يوميا، و يتم زيادة الجرعه اليومية بمقدار 200 مجم يوميا على فترات أسبوعية على أن تكون مقسمة إلى جرعات متساوية ثلاث أو أربع مرات في اليوم.
تكون الجرعة القصوى 1000 مجم يوميا لسن من 12- 15 سنة ، 1200 مجم يوميا لأكثر مر 15 سنة و قد تستخدم جرعه 1600 مجم يوميا للبالغين فى الحالات القصوى .

 حالات إلتهاب العصب الدماغى الثالث Trigeminal neuralgia 

يبدأ العلاج بجرعه 100 مجم مرتين فى اليوم الأول ويتم زيادته بصورة تدريجية (100 مجم كل 12 ساعة) و تكون الجرعه القصوى 1200 مجم يوميا.

حالات إلتهابات و ألام الأعصاب 


تكون الجرعه 200 مجم مرتين إلى 4 مرات يوميا


الحمل والرضاعة مع كاربابكس : 

كاربابكس اثناء الحمل

تم تصنيف كاربابكس  للأستخدام أثناء الحمل على انة عقار من الفئة D ، بواسطة هيئة الغذاء و الدواء الامريكية ، و هذا يعنى أن الدراسات التى أجريت على الحيوانات أثبتت وجود أضرار و أثار تشوهية على الأجنة مؤكدة .
لا توجد بيانات للرقابة في الحمل البشري. وينبغي تناول كاربابكس CARBAPEX في فترة الحمل، فقط ، عندما لا توجد بدائل و عندما تكون الفائدة المرجوة منة تفوق المخاطرالمترتبة على أستعمالة ، و تحت أشراف و متابعة طبية متخصصة.


كاربابكس اثناء  الرضاعة الطبيعية


لأن التأثير على الرضع والمرضعات غير معروفة بدقة، فينبغي عدم استخدام كاربابكس CARBAPEX في النساء اللواتي يرضعن إلا إذا كانت الفوائد تفوق بشكل واضح المخاطر، و يجب اتخاذ القرار فى حالات معينة ، و بناء على حالة المرضعة ، اما بايقاف الدواء او أيقاف الرضاعة الطبيعية 











Carbapex
100 mg, 200 mg, 200 mg CR and 400 mg CR Tablets COMPOSITION:
Each Carbapex 100 mg Chewable tablet contains: 100 mg carbamazepine. Each Carbapex 200 mg tablet contains:
 200 mg carbamazepine. Each Carbapex 200 mg CR tablet contains: 200 mg carbamazepine (controlled-release) Each Carbapex 400 mg CR tablet contains: 400 mg carbamazepine (controlled-release)
PHARMACOLOGICAL ACTION:
 Carbamazepine is absorbed almost completely but relatively slowly form the tablets. With the chewable tablets, mean peak plasma concentrations are attained within 2 hours and with respect to the amount of active substance absorbed, there is no clinically relevant difference between the oral dosage forms. After a single oral dose of 400 mg carbamazepine tablets, the mean peak concentration of unchanged carbamazepine in the plasma is approx. 4.5 mcg/ ml. When CR tablets are administered singly and repeatedly, they yield about 25% lower peak concentrations of active substance in plasma than the conventional tablets; the peaks are attained within 24 hours. The CR tablets provide statistically significant decrease in Cmin at steady state and its bioavailability is about 15% lower than that of other oral dosage forms, Ingestion of food has no significant influence on the rate and extent of absorption; regardless of the dosage form. Steady state plasma concentrations of carbamazepine are attained within about 1-2 weeks. Peak concentrations in plasma are 2 to 6 hours following oral in n and therapeutic concentrations are in the range of 3-6 mcg/ml. Half life in plasma is 21 to 53 hours and is reduced to 8-27 hours in children. Carbamazepine enters the cerebrospinal fluid, crosses the placenta and is secreted in milk. In blood, it is taken up by red blood cells. Carbamazepine and its epoxide metabolite binds to plasma protein at the extent of 70 to 80% and about 50% respectively. Less than 1% of a dose is excreted unchanged in the urine, and about 25% is excreted in the urine as 10,11-dihydroxymetabolite.
 Mechanism of action: 
Carbamazepine stabilizes hyperexcited nerve membranes, inhibits repetitive neuronal discharges, and reduces synaptic propagation of excitatory impulses. It is conceivable that prevention of repetitive firing of Sodium dependent avion potentials in depolarized neurons may be its main mechanism of action. Where as reduction of glutamate release and stabilization of neuronal membranes may account mainly for the anti-epileptic effects, the depressant effect on dopamine and noradrenalin turnover could be responsible for the antimanic properties of carbamazepine. Carbamazepine is chemically unrelated to other anticonvulsants or other drugs used to control the pain of trigeminal neuralgia. The mechanism of action remains unknown. The principle metabolite of Carbamazepine (carbamazepine10, 11-epoxide) has anticonvulsant activity as demonstrated in several vivo animal models of seizures.
 INDICATIONS: 
• Carbapex is indicated in epilepsy, complex or simple partial seizures (with or without loss of consciousness) with or without secondary generalization; generalized tonic clonic seizures, and mixed form of seizures. • Carbapex is usually not effective in absence (petit mal) and myoclonic seizures. • Carbapex is suitable for both monotherapy and combination therapy • Carbapex is indicated in acute mania and maintenance treatment of bipolar affective disorders to prevent or attenuate recurrence. • Carbapex is indicated in idiopathic trigeminal neuralgia and trigeminal neuralgia due to multiple sclerosis (either typical or atypical). • Carbapex is indicated in painful diabetic neuropathy, alcohol withdrawal syndrome, idiopathic glossopharyngeal neuralgia and diabetes insipidus centralis.
WARNINGS AND PRECAUTIONS:
Anti-epileptic drugs (AEDs), increase the risk of suicidal thoughts or behavior in patients taking these drugs for any indication, Patients treated with any AED for any indication should be monitored for the emergence or worsening of depression, suicidal thoughts or behavior, and/or any unusual changes in mood or behavior.
Carbamazepine should be given only under medical supervision taking these medical considerations into account:
 • Blood counting and liver function test should be performed before starting the treatment and monthly thereafter. If there is a decrease in leucocytes and/or platelet count or if severe deterioration in liver function test occurred, carbamazepine should be discontinued. • If signs and symptoms suggestive of severe skin reactions appear, carbamazepine should be withdrawn at once. • Carbamazepine has shown mild anticholinergic activity, patients with increased intraoccular pressure should therefore be closely observed during therapy. • Abrupt withdrawal of carbamazepine may precipitate seizures. Pregnancy and lactation:
 Carbamazepine should not be taken in pregnancy unless the benefits clearly outweigh the risks. In women of childbearing age carbamazepine should, whenever possible, be prescribed as mono therapy. Carbamazepine has been reported to aggravate folic acid deficiency. During lactation, concentration of carbamazepine in milk is approximately 60% of the maternal plasma concentration. Because of the potential of serious adverse reactions in nursing infants from carbamazepine, a decision should be made whether to discontinue nursing or to discontinue the drug, taking into account the importance of the drug to the mother.
DRUG INTERACTIONS:
 Co-administration of CYP 3A4 inducers might increase the rate of carbamazepine metabolism, thus leading to a potential decrease in carbamazepine serum level and potential decrease in the therapeutic effect. Co-administration of inhibitors of CYP 3A4 may result in increased plasma concentrations which could induce adverse reactions. Carbamazepine may render oral contraceptives less effective, so women are advised to use alternative method of contraception. CONTRA-INDICATIONS: Known hypersensitivity to carbamazepine or structurally related drug (e.g. tricyclic antidepressants) or any other component of the formulation. Patients with atrioventricular block, a history of bone marrow depression, or a history of acute intermittent porphyria. Because it is structurally related to tricyclic antidepressants the use of carbamazepine is not recommended in combination with mono-amineoxidase inhibitors (MAOIS); before administering carbamazepine, MAOIS should be discontinued for a minimum of 2 weeks, or longer if the clinical situation permits.
SIDE EFFECTS: The most frequently observed adverse reactions, particularly during the initial phases of therapy are dizziness, drowsiness, unsteadiness, nausea, and vomiting. To minimize the possibility of such reactions, therapy should be initiated at the low dosage recommended. Loss of appetite, dryness of the mouth, visual and gastrointestinal disturbances and rashes may occur but these side effects usually disappear within 7-14 days or following a temporary reduction in the dosage. At a concentration of 8.5 to 10 mcg/ml CNS side effects are frequently reported. Leucopenia, agranulocytosis, thrombocytopenia, aplastic anemia and jaundice have rarely been reported. DOSAGE AND ADMINISTRATION: Carbapex tablets and chewable tablets may be taken during, after or between meals. The Chewable tablets are particularly suitable for patients who have difficulty in swallowing tablets or need careful adjustment of the dosage. Epilepsy: Carbapex treatment should be initiated with a low daily dosage, to be slowly increased until an optimal effect is obtained. When Carbapex is added to existing anti-epileptic therapy, this should be done gradually while maintaining, or adapting, the dosage of the other anti-epileptic(s). Adults: Initially 100-200 mg once or twice daily. Slowly raise the dosage of Carbapex until generally 400 mg 2-3 times daily or until an optimum response is obtained. In some patients, 1600 mg or even 2000 mg daily may be appropriate. Children: Children over 4 years of age will start with 100 mg/day of Carbapex, increasing at weekly intervals by 100 mg. Maintenance dosage: 10-20 mg/kg body weight daily, i.e. 4-5 years of age 200-400 mg daily 6-10 years of age 400-600 mg daily 11-15 years of age 600-1000 mg daily Dosage should be given in intervals of 6-8 hours to minimize fluctuations in plasma concentration. Trigeminal neuralgia: Slowly raise the initial dosage of 200-400 mg daily of Carbapex until freedom from pain is achieved (normally at 200 mg 3-4 times daily). Then gradually reduce the dosage of Carbapex to the lowest possible maintenance level. In elderly patients, and initial dose of 100 mg daily is recommended. Painful diabetic neuropathy: Average dosage: 200 mg 2-4 times daily. Acute mania and maintenance treatment of bipolar disorders: Do'sage range: about 400-1600 mg daily of Carbapex, the usual dosage being 400-600 mg daily given in 2-3 divided doses. In acute mania, the dosage should be increased rather quickly, whereas small dosage increments are recommended for maintenance therapy of bipolar disorders in order to provide optimal tolerability. PACKS: Carbapex 100 mg: Pack of 30 chewable tablets. Carbapex 200 mg: Pack of 30 tablets. Carbapex 200 mg CR: Pack of 30 tablets. Carbapex 400 mg CR: Pack of 30 tablets.
Keep All Medicine Out of Reach of Children
Manufactured by Multi-Apex for Pharmaceutical Industries - S.A.E. - Badr City - Cairo - Egypt. 3047010101

كلمات دليلة :


ما هو كاربابكس , التركيب , الاستخدامات , الاعراض الجانبية , دواعى الاستعمال لكاربابكس , الجرعة وطريقة العلاج , الحمل والرضاعة مع كاربابكس , carbapex سعر , carbapex دواء , carbapex 100 , carbapex 200 mg cr , carbapex 200 mg cr سعر , carbapex 400 , carbapex 400 mg , carbapex 200 mg cr , carbapex 400 , carbapex سعر , ماهو carbapex , اعراض carbapex , carbapex 200 , فيما يستخدم carbapex , carbapex 200 cr , carbapex 200 mg cr سعر , ما هو carbapex , كبسولات carbapex , علاج carbapex , carbapex دواء , حبوب carbapex , carbapex اقراص , carbapex 100 ,

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

صيدلية دوت كوم

2018